星期一, 11月 16, 2009

無線編劇訪問

看完這篇訪問,可以意會無線劇集不好看的原因。

搵料+嗌交+幻想 編劇生活忙到爆 
19/8/2009 FACE   
先 別談什麼大台壟斷、慣性收視等問題,一套劇集能夠成功,其實要各方面配合,不論是宣傳或演員,但最重要還是有個好劇本,而許多經典對白、有趣的角色名,均 出自一眾編劇手筆。像入行近10年的無線編劇Mary,曾參與《珠光寶氣》、《鳳凰四重奏》等劇集,能夠寫這麼多劇集,除了憑熱誠,還要過幾關,「我哋好 多行業未做過、好多地方都未去過,要將故仔寫得有趣同逼真,除咗搵齊資料,又要靠想像,係腦裏面預演一次個故事,仲要拗贏同事,贊成個橋段,先可以落筆去 寫,真係日日都勁忙。」
「點解求婚一定要跪係度?」「尐女人唔係覺得咁先似求婚咩?」「成日跪好悶啫……」在無線電視的編劇會議室內,經常 會聽到大家你一言我一語,談論着某套劇的劇情安排,剛30出頭的Mary,便是其中一員。「我哋每日都要坐係度,一齊度個劇情發展,成日都會咁樣爭拗0 架,不過咁樣幾好吖,可以集合眾人既意見,令觀眾更加有共鳴。」

先寫天書搵主角
現時無線的編劇約有80人,視乎劇集的長短而分組,20集的短劇約由4至5位編劇負責,而30集以上的長劇則有5位或以上。「劇集既題材一早就定好,跟住我地會開會,將主要人物、性格、背景等,寫成『天書』畀唔同部門,好似藝員組、道具組等做參考,方便監製去搵演員等。」
接 下來,便是每天冗長的會議,「每日要開會度每一集嘅內容,通常一傾就傾5集,然後每人寫1集。雖然每集寫既人都唔同,但因為人物性格同內容已經定咗,例如 個角色好火爆,就要貫徹始終,唔會突然變咗好怕事;同埋有啲人物有口頭禪或者講鄉下話,都要一路跟番。仲要寫埋時、地、人、環境等,細微到例如主角會用杯 水淋對方,連杯水放係邊都要寫埋,總之每寫一幕,都要自己幻想成個情況係點。」

邊飛紙仔邊拍劇
通常一集稿約要寫2萬字,須於4日內完成,「有時趕住拍30集既劇,寫咗15集就要開拍,咁我地就要『飛紙仔』,即係一路拍緊、一路度之後幾集既劇情,一寫好就要即刻畀監製,等佢地即刻拍,我試過連續成個禮拜開夜,由早上寫到凌晨3、4點先收工。」
由於每集稿由不同編劇操筆,始終不夠統一,所以稿件最後會交給編審執稿,入職逾10年的Pion便是與Mary合作的編審,「每一組編劇都會有1位編審,收到每人既第一稿後,就要執稿,令到尐對白、劇情等連貫番,有時佢地寫得唔好,會要求佢地寫過。」
不 過寫劇集,最傷腦筋和花時間的,便是根據劇集題材做資料搜集。「例如年代背景、說話方式和衣着等。」又如拍一些專業人士為題材的劇集,像《妙手仁心》、 《壹號皇庭》等,便要安排與醫生、律師等會面做research。「之前我寫《珠光寶氣》就會同尐珠寶設計師見面,學吓點分鑽石、點樣切割鑽石等,都幾 好,可以接觸多尐人,開左眼界。」

寫有錢人靠想像
專業人士可以安排,像《珠光寶氣》中的有錢佬,便要憑自己 幻想,「我哋會睇好多雜誌,透過尐訪問去估啲有錢人嘅心態,有時都會用一尐名人作為借鏡,抽取其中一尐性格,好似賀峰就好似李嘉誠,白手興家,但唔會全部 炒足。」有趣的是,有時他們幻想出來的情節,竟跟現實中相似,「好似我地寫賀峰有創傷後遺症,點知後來睇雜誌,先知郭炳湘都有呢個病,真係好蹺,但尐人以 為我地影射佢。」《珠》片曾被網友抨擊劇中的有錢人不似有錢人,Mary卻淡然面對批評,「始終我地未過過有錢人既生活,好多野都係想像出黎,當然冇可能 完全一樣,盡左力就得。」
此外,還有很多資料冇得問,「我地冇得出外景,《珠光寶氣》有幕講陳豪同黎姿去左西藏,我自己都冇去過,真係頭都 大埋,惟有上網睇好多資料,又入公司圖書館搵下書,後來見到西藏有間咖啡店,就打電話去問下,係咪真係存在,唔係寫左落去,劇組去到搵唔到就弊。又要憑幾 張相,靠自己想像個地方係點,繼續寫個劇情。」
寫好了劇本,並不代表完成工作,可能會被要求修改劇本。「演員改對白都係小事,最麻煩係有時監製為左慳budget,會要求修改劇情,大家會互相協調再諗下點改,好似主角因(才查)車撞車而入院,最後將場戲改做主角過馬路,俾架車撞親囉。」

不用背書讀電影Mary 於2002年加入無線,04年開始寫電視劇本,5年間參與過超過5部劇集,包括《愛情全保》、《Click入黃金屋》等,還有(才羅)獎的《鳳凰四重 奏》、台慶劇《珠光寶氣》等,亦算參與過大製作,但之前她曾經灰心得想放棄做編劇。Mary自細是電視精,什麼節目都愛看,到大學時又貪浸大的電影電視系 不用死背書而入讀,「我份人好懶讀書,貪呢科唔使點溫書,又可以成日走堂,先揀黎讀咋。」
上堂接觸多了電視和電影,開始漸漸愛上,決心往此 行業發展。00年畢業後,獲中國星聘請,滿心喜歡下,卻被閒置了1年。「個時中國星岩岩開左間製作公司,我入去做trainee,人工得7千幾,又要成日 開會寫電影劇本,點知寫足1年,做左好多野,最後一個劇本都冇拍到,間公司仲執埋笠,令我好洩氣。」後來她加入亞視,寫過由陳啟泰擔任主角的《吉祥任 務》,人工雖然過萬元,但滿足感不大,做了1年便轉投無線。

非戲劇組似PR
無線有戲劇和非戲劇之分,最初阿 May被派入非戲劇組,負責做一些綜藝節目,如港姐選舉等,「雖然都叫編劇,但似做PR多尐,得3成時間係寫稿,其餘7成係對外,要度run down、安排嘉賓出場次序,同傳媒交涉等,有時做捐錢節目,連張支票都要自己整埋,有尐錄影騷,返到屋企仲要edit啲字幕,好辛苦。」辛苦之餘,最慘 是遭到冷言冷語,「我要即場同嘉賓對稿,有時尐對白太長,佢哋講唔到,就鬧我係咪玩佢,唔肯講尐對白,要我全部改晒佢。」
在非戲劇組做了年 多,意興闌珊下,Mary曾離職接其他製作公司的編劇freelance做,約半年後才再入無線戲劇組工作,雖然捱更抵夜寫稿,但人工好左,而且做得開 心。「我好希望第時可以寫到部代表作出黎。」《珠光寶氣》仲唔夠代表?「呢部劇寫足1年,由我好鍾意到之後好唔鍾意,尤其係面對陳豪同黎姿段感情,拖拖拉 拉,自己都寫到好忟憎。不過,開心既係,呢套劇係另一個新嘗試,我地想寫人既勾心鬥角,要係心理上描述,而唔係用死人冧樓呢尐場面,去堆砌套劇,雖然套劇 收視麻麻,但都叫做試過新野。」對創作的人來說,最不能墨守成規,夠膽作出新嘗試,已是成功的第一步了。

晉升階梯
電影公司、電視台和製作公司都會聘請編劇,分戲劇組和非戲劇組,以無線為例,以往每年都會招聘數位編劇,一般要求大學程度,及語文能力良好,入職會由初級編劇開始做起,慢慢可升做編審,負責統一稿件,以及與監製開會;至於人工和晉升機會,好睇工作表現,粗略估計如下:

編審
10年或以上經驗,約$30,000或以上

首席編劇
6年或以上經驗,約$20,000或以上

高級編劇
3年或以上經驗,約$15,000或以上

編劇
1年或以上經驗,約$10,000或以上

初級編劇
毋須經驗,約$8,000或以上

後記:做唔停
跟 Mary做訪問,關卡重重,透過外事部提出訪問後,要經編劇部的秘書再預約,訪問時談不夠1小時,已經不斷被人趕,「佢地要開會喇。」「阿姐搵人呀,你地得未?」要再約影相,亦被多次改期,原因不是TVB麻煩,而是Mary真的超忙。「我依家趕緊套新劇,邊套就唔可以透露,每日返公司就開會,返屋企就寫稿,真係好忙,連沖涼都要諗住尐劇情呀!」最後多得超nice的她,抽出午飯時間半個鐘,極速影相,辛苦晒。

沒有留言: